Kiedy serwisować

Nie zawsze wiemy kiedy trzeba serwisować narty i w tym krótkim materiale postaramy się wyjaśnic Państwu kiedy i dla czego trzeba o narty zadbać!

Po pierwsze nasze narty kosztują, a kupno ich zajeło pewnie dużo czasu, wiec dbajmy o nie, a będą służyć nam dłużej. Narta dobrze przygotowana do sezonu pozwali na bezpieczniejszą jazde, nowoczesne techniki, wymagają, aby krawędzie narty były dobrze naostrzone. Zapewni to lepsze trzymanie przy skręcaniu i brak uślizgu, który jest bardzo niebezpieczny dla naszych stawów kolanowych i ogólnego bezpieczeństwa.

Jeśli podczas jazdy czujemy że narty "uciekają" i nie jadą po odpowiednim torze a przy oględzinach widzimy że krawędzie nie są pod kontem prostym z licznymi ubytkami i zarysowaniami, jest to znak, że trzeba je naostrzyć. Polega to na tym że z krawędzi z boku i od spodu zbiera się odpowiednią ilość materiału, aż do momentu uzyskania konta prostego (czasem innego) i równej ostrej krawędzi. Dzięki takiemu zabiegowi narty będą lepiej trzymać się stoku i tym samym lepiej jechać.

Proste zabiegi konserwujące

serwis sprzętu narciarskiego

Po drugie proste zabiegi konserwujące zapewnią że narty będą mniej sie "starzeć" . Takim zabiegiem jest smarowanie na gorąco. Narta z czasem traci swoją ślizkość co powoduje że staje się wolniejsza, następnie zaczyna się kleić do niej śnieg - w efekcie końcowym ślizg zaczyna wysychać i utleniać się. Oznaką takiego stanu są białe plamy podobne do pleśni na spodzie narty. Aby temu zapobiec wystarczy narte nasmarować odpowiednim smarem bazowam, rozprowadzanym w odpowiedniej temperaturze za pomocą żelazka do nart, bądź specialnej maszyny.

Smar wnika w strukture ślizgu i zabezpiecza przed utlenianiem . Po smarowaniu należy z narty zdjąć nadmiar smaru za pomocą odpowiedniej cykliny i wypolerować, aż do uzyskania odpowiedniej powierzchni jezdnej. Po takim zabiegu narty są ponownie ślizkie i szybkie, śnieg nie przywiera do spodu, jazda staje się przyjemniejsza. Czynność smarowania trzeba przeprowadzać za każdym razem kiedy widać oznaki opisane powyżej oraz na zakończenie sezonu.

Po trzecie jeśli już nasze narty zostaną na tyle zniszczone, że ilość rys i ubytków będzie dyskwalifikować je do dalszej jazdy, oczywiście niki do tego nie dopuści bo każdy dba o swój sprzęt, nie wpadajmy w panike . W serwisie można dokonać regeneracij nart czyli uzupełnić ubytki za pomocą specialnych kofixowych wypełniaczy. Każdy ubytek trzeba oczyścić, następnie zalać rozpuszczonym kofixem i wyszlifować, aż do uzyskania równej powierzchni ślizgu. Narty będą jak nowe i pozostaje tylko zrobic odpowiednią strukture na ślizgu, nasmarować i na stok .

Nasze porady są bardzo ogólne i każdy z procesów jest bardziej skomplikowany ale na pewno daje to Państwu pogląd na to jak dbać o własny sprzęt .